Výber domácich pomôcok pre silový tréning

Výber domácich pomôcok pre silový tréning

Základný tréningový program je možné vykonať aj s tým, čo všetci máme a to s vlastným telom. Avšak prídu situácie, kedy môže byť vlastná hmotnosť príliš veľa alebo málo nato, aby sme dosiahli dostatočný svalový stimul.

Z tohoto dôvodu sme Vám priniesli zoznam vybavenia, s ktorým bude aj váš domáci priestor veľmi podobný tomu vo fitness centrách. Na rozdiel od fitness centra sa do tej vašej domácej dostanete za menej ako minútu, nikdy nie je preplnená a hrá vaše obľúbené pesničky.

Pozrite si tento zoznam a inšpirujte sa, aby ste mohli všetko potrebné pre vaše optimálne fyzické zdravie urobiť doma.

Podložka na cvičenie

Podložka na cvičenie

Jedna z najpodstatnejších častí vašej výbavy by mala byť vhodná podložka. Mala by byť protišmyková a dostatočne mäkká. Keď budete vykonávať cvičenia na kolenách, to čo najmenej potrebujete je, aby vás z nich boleli kolená. Ideálne aby bola dostatočne prenosná a nezaberala Vám veľa miesta, keď ju práve nepotrebujete.

Okrem toho je podložka vaším miestom na cvičenie, posilňovňou u Vás doma. Je to oddelenie od všetkého ostatného, čo sa u vás doma deje a nachádza.

Nakladacia činka

Od jednoduchý cvičení až po tie zložitejšie, väčšinu z nich ste schopní zacvičiť si pomocou nakladacej činky. Jej hlavnou výhodou je kompaktnosť, nešmykľavá rúčka a možnosť meniť hmotnosť ideálne po 1 – 2 kilogramoch. Možností je na internete niekoľko, stačí si len vybrať tú správnu pre Vás a cvičiť. Pre mužov je ideálne, aby činka mala možnosť naložiť aspoň 24 kilogramov, pre dámy stačí zväčša 16 kg.

Ku bežným činkám môžeme nájsť v domácnosti aj rôzne alternatívy: ruksak, fľašky na vodu, bandaska, rôzne nákupné tašky a knihy. Všetky tieto predmety viete nakombinovať tak, aby ste boli schopní odcvičiť potrebné, avšak musíte sa nad tým mierne zamyslieť.

Fitlopta

Fitlopta

Táto lopta na cvičenie je vďaka náročnosti na stabilitu jedna z najlepších pomocníkov pre začiatočníkov. Pomocou lopty viete precvičiť niekoľko svalových partií ako napríklad dolné končatiny, stred tela ale môžete si s ňou zťažiť rôzne cvičenia, ked ju vymeníte za zem, alebo lavičku. Rovnako vám môže pomôcť ako zmena ťažiska pri cvičeniach ako sú rozpažovania.

TRX (Total resistance exercise)

TRX (Total resistance exercise)

TRX je závesný systém, ktorý tvorí popruh a niekoľko karabín. Tento závesný systém je už dlhé desaťročia využívaný americkou armádou pre cvičenia v nehostinných podmienkach. Systém môžete veľmi ľahko nainštalovať domov a vykonávať na ňom cvičenia asi na všetky svalové partie. Tým, že pracujete zväčša s vlastnou hmotnosťou si môžete zťažiť alebo aj zľahčiť niektoré cvičenia, ktoré by ste neboli schopní inak odcvičiť.

Odporové gumy

Ak máte malý priestor a nemáte dostatok miesta na činky, cvičenia s odporovým pásom sú perfektnou alternatívou. V súčastnosti existuje niekoľko rôznych druhov odporových gúm od menších s nižším odporom, až po väčšie, ktorých odpor môže byť aj 50 kilogramov. Do tejto kategórie môžeme zaradiť odporové gumy vo forme kruhu, odporové gumy s rúčkami, alebo aj odporové gumy bez úchopov. Sú tiež ľahké a priateľské k cestovaniu, takže ich môžete ľahko zabaliť do príručného kufra na cvičenie v hotelovej izbe. Najlepšie je si kúpiť niekoľko gúm rôzneho odporu, ktoré sa dajú následne kombinovať. Ich využitie je zväčša limitované predstavivosťou alebo vhodnou formou uchytenia. Práve tu z pohľadu bezpečnosti môže byť ich riziko, pretože je niekoľko videí na internete, ktoré ukazujú, že nesprávne ukotvenie gúm môže spôsobiť ich majiteľovi vážne problémy.

Kettlebell

Kettlebell alebo aj guľa s rukoväťou na vrchu. Je vhodnou alternatívou bežných činiek avšak je o niečo menej variabilná z hľadiska zmeny hmotnosti. Používa sa najmä na vykonávanie silových cvičení, vrátane balistických cvičení, ktoré kombinujú kardiovaskulárny a silový typ tréningu. Najväčšia výhoda je, že je s nimi viete precvičiť skoro celé telo a vydrží vám veľmi dlho. Ideálnym riešením na začiatok je 8 a 12 kilogramový kettlebell, pre mužov by mal byť vhodný aj 16 kilogramový.

Michal Kralik

MGR. MICHAL KRÁLIK, PHD.

Doktor vied o športe, StrongFirst (SFG I.) inštruktor a osobný silový tréner.

Michal sa dlhodobo venuje silovému tréningu a jeho prínosu pre ľudský organizmus. Získal doktorát v odbore vied o športe a už niekoľko rokov sa snaží pomáhať luďom ako osobný tréner, vedec a je externým lektorom na FTVŠ UK v Bratislave. Okrem toho trénerov aj školí a založil Akadémiu telocviku, kde sa snaží vzdelávať širokú verejnosť o pohybe a aktívnom životnom štýle. Jeho motto je “V zdravom tele zdravý duch”, keďže podľa jeho slov fyzické a mentálne zdravie ide ruka v ruke.